الثلاثاء 23 أبريل 2024 الموافق 14 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

الشاعر عبد الله حسن يدافع عن طبيب الإبراشى: بلاش تشهير بالناس

السبت 15/يناير/2022 - 07:11 م
عبدالله حسن
عبدالله حسن

كتب الشاعر الغنائي عبدالله حسن، زوج الفنانة غادة رجب، شهادة له عن الطبيب شريف عباس الطبيب المتهم من قبل أرملة وائل الابراشى بالتسبب فى وفاته ، مؤكدا إنه شخصيا تعالج معه بالسوفالدى.

وقال عبد الله حسن عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعى ،"الاستاذ الدكتور شريف عباس الطبيب المعالج للمرحوم وائل الابراشي ..قام بعلاجي انا شخصيا ومراتي وعائلتي بالكامل ده غير الاصدقاء والمعارف اللي وصلتهم بيه وربنا كتب ليهم  الشفاء على ايده ..هذا الطبيب المحترم الانسان اول ما نتيجة مسحتي كانت ايجابيه جالي في البيت بنفسه واعطاني الدوا (الاقراص ) اللي الناس بتقول عليها مع البروتوكول واخدتها انا والحمد لله ربنا كتبلي الشفاء.. ولم يتقاضى جنيه واحد نظير علاجة لي او لأي شخص عالجه.

وتابع"ما يحدث مع هذا الطبيب المحترم هي حملة تشهير ممنهجة.. دون انتظار نتائج التحقيقات في الامر من قبل نقابة الاطباء او المحكمة ..وانا مستعد للادلاء بشهادتي دي في الصحافة وفي اي مكان".

كما نشر عبد الله حسن منشور أخر عن الطبيب شريف عباس ، قائلا "ده اللي حصل بالنص،  ودي شهادتي في حق الدكتور شريف عباس، ومن فضلكم نستنى تحقيق نقابة الاطباء قبل اصدار الاحكام ووصف الناس بالقتلة، لو حصل وطلع مذنب انا اول واحد هقول انه غلطان وهطالب بمحاكمته، ولو طلع برىء يبقى مفترض انه يترد له اعتباره من اللي حصل، ليه من تشهير وتشكيك، ودي شهادتي الحقيقة وانا لا عايز شهرة ولا مقاسم معاه عشان اقول الكلام ده".