الجمعة 24 مايو 2024 الموافق 16 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

ميدو: "اللي بيحصل في الجزائر تضليل للجماهير.. والمنتخب دفع ثمن غرور اللاعبين"

الجمعة 21/يناير/2022 - 02:44 م
أحمد حسام ميدو
أحمد حسام ميدو

يرى أحمد حسام ميدو، نجم نادي الزمالك الأسبق، أن منتخب الجزائر دفع ثمن غرور لاعبيه بالخروج من دور المجموعات في بطولة كأس الأمم الإفريقية المقامة حالياً في الكاميرون.

وقال أحمد حسام ميدو رداً على تغريدة الإعلامي إبراهيم عبد الجواد، والتي أشاد خلالها بتعامل الإعلام الجزائري، مع الخروج المبكر لـ"حامل اللقب"، "ولا يدرس ولا حاجة.. تضليل للشعب الجزائري، دور الإعلام نقل الحقيقة وليس التدليس"، أخر مرة كسبوا البطولة قبل 2019، ظلوا 29 سنة لا يحصدوا أي مكسب بسبب التعليمات بالإشادة".

وأضاف ميدو، "الاعلام لازم يعكس الحقيقة، منتخب الجزائر دخل البطوله بغرور كبير ودي الحقيقة، قبل 2019 جمال بلماضي ساب رياض محرز في الفندق علشان اتاخر دقيقة والبطولة دي سابه يتأخر عن المعسكر علشان يتجوز في دبي، الاعلام لازم ينقل الحقيقة علشان البدلة تتعلم من أخطائها".

وقال الإعلامي إبراهيم عبدالجواد، "معاك جدا ان ده السبب وانا نفسي قلت كده امبارح في البرنامج.. المقصود من الكلام انك تنتقد تقول الاخطاء عشان تعدل مسار التجربة الناجحة وترجعها للطريق الصحيح مش تهد التجربة كلها عشان فشلت في مرحلة.. يعني ببساطة انت شايف بلماضي يمشي دلوقتي ؟!"، ليرد ميدو، "لا طبعا ما يمشيش بس ماتقولش احنا اتغلبنا بسبب السحر، بلماضي مدرب جامد ولازم يفضل موجود مع المنتخب بس لازم يتعلم من اخطائه ولازم الاعلام ينور الاخطاء دي".