الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
حوادث

سيدة بدعوي نفقة:"ضربني وطردني بعيالي في الشارع.. ومش بيصرف علينا"

الجمعة 31/مارس/2023 - 03:10 م
صورة ارشيفية
صورة ارشيفية

أقامت سيدة تدعي "ياسمين"، دعوي نفقة ضد زوجها "كريم" أمام محكمة الأسرة بالمطرية، مطالبة فيها بفرض نفقة زوجية على زوجها لتركه أولاده الـ 3 بدون أن ينفق عليهما.

 

وقالت "ياسمين" في الدعوى التي تحمل رقم 1367 لسنة 2023، أن زوجها "كريم" ميسور الحال ودائمًا ينفق عليهما ولا يحتاجون لشيء ولكن بدون سابق انذار أصبح يتعدي عليها بالضرب المبرح أمام أطفالها واخذ هاتفها حتي لا تستغيث بأحد .

 

وتابعت: "أنا مستحملة عشان أولادي وعشان يعيشوا وسط أبوهم وأمهم ولكن اللي بيحصل دا كتير أوي.. أخر مرة ضربني وطردني من البيت وروحت لبيت والدي وعيشت هناك وبقي والدي يصرف عليا أنا وعيالي رغم أني لسه في عصمة راجل بس كنت بقول شوية والدنيا هتتحل لكن متحلتش".

 

وأضافت بأنها شعرت بالضيق عندما قال لها والدها أنه لا يستطيع أن ينفق على أولادها رغم حبه الشديد لها ولكن ما لديه من أموال يتم استنزافه وأن ذلك لا يتحمله أحد.


واختتمت الزوجة في دعواها: "الموضوع بالنسبالي بقي صعب أنا مكنش ينفع أصبر كل دا ومش هقدر أكمل خلاص ومش عارفة أصرف على ولادي ولا على نفسي لأني مش بشتغل وهو بيقبض 10 الاف جنيه وبيشتغل في المقاولات وسايبنا مرمين ومبيصرفش علينا ولا راضي يسيبلي الشقة.. عشان كدا لجأت لمحكمة الأسرة وأقمت دعوى نفقة ضده".