السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

منة شلبى: أكتر حاجة بحبها فى العيد نقش الكحك

الخميس 11/أبريل/2024 - 11:20 م
منة شلبى
منة شلبى

هنأت النجمة منة شلبي، الشعب المصري والأمة الإسلامية والعربية بحلول عيد الفطر المبارك، مشيرة إلى أن العيد بالنسبة لها يبدأ مع تكبيرات العيد وأن ذكرياتها مع العيد هو نقش وأكل الكحك وركوب العجلة.

 

وقالت منة: "العيد بالنسبالي بيبتدي مع تكبيرات أول يوم العيد وألاقي ماما حطالي الهدوم الجديدة على السرير وأنا ببقى محضرة جزمتي جنب السرير وبتحطلي جنبها العيدية".

 

وكشفت منة، عن يومها في العيد، قائلة: "كنت بحب أركب عجل جدا في العيد وأنا نص إصابات ركبي من العجل لأن أنا كنت دايما بقع من على العجل، وأكثر حاجة بحبها في العيد كمان لما بنقعد نعمل وننقش الكحك، وأول ما بيخلص واول واحده بتاكلها، عيد سعيد على مصر كلها وكل سنة وحضراتكم طيبين ومصر كلها بخير".

 

أكرم حسني: أول عيدية من جدى كانت 50 قرشا

 

ومن جانبه هنأ الفنان أكرم حسني الشعب المصري الكبير والأمة العربية والإسلامية بحلول عيد الفطر المبارك، متمنيا أن يكون عيد خير وبركة على الجميع، قائلا: "العيد بالنسبالنا كده لمة وفرحة، ودايما كان فيه طقوس كده بتاعت تجميعة العيلة كلها، ويوم العيد بتبقى لابس ومتأنتك قوي كده ومعروف إن ده لبس عيد مش لبسك العادي يعني".

 

وأضاف أكرم حسني: "فاكر إن العيدية كنت باخدها من جدي حوالي ربع جنيه أو 50 قرش ودي كانت أول عيدية باخدها، وبعد صلاة العيد على طول أول كوباية شاي بلبن وتسقي فيها بسكوت النشادر اللي ليه طعم وريحة، بالنسبالنا كانت الملاهي دي هي العيد، نلعب ونتمرجح ونرجع آخر اليوم".