الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

تفاصيل أزمة فيلم الملحد بين المنع والعثرات الإنتاجية

الثلاثاء 13/أغسطس/2024 - 11:01 ص
فيلم الملحد
فيلم الملحد

فيلم الملحد .. تصدر فيلم الملحد محرك البحث "جوجل" خلال الساعات الماضية وذلك بعد إثارته للجدل خلال الفترة الحالية بعد تأجيل موعد طرح الفيلم في دور العرض السينمائية بمصر وأن هناك جدل حول هناك اتجاه لمنع عرض الفيلم. 

 

فيلم الملحد يتصدر التريند بعد إثارته للجدل 

 

 

فيلم الملحد .. كان المخرج ماندو العدل قد أثار جدلا حول احتمالية منع عرض الفيلم وذلك عندما كتب منشور على صفحته الرسمية عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" وعلق قائلا : "الفكر يتواجه بالفكر مش بالمنع والحكم للناس". 

 

 

فيلم الملحد .. نفى المنتج أحمد السبكي شائعات منع فيلم الملحد من دور العرض السينمائية بمصر و ذلك بعد أن كتب الإعلامي اسلام بحيري منشور مؤكدا منع عرض الفيلم على صفحته الرسمية.

 

فيلم الملحد .. وقال أحمد السبكي في تصريحات خاصة لـ "مصر تايمز" : "انا معرفش مين اسلام بحيري اللي كتب الكلام ده، و يعني هو الفيلم اتمنع و انا معرفش مش فاهم".

 

فيلم الملحد .. و أكد : "لسه مفيش مستجدات بخصوص الفيلم ولكن الفيلم متمنعش و محدش يصدق الكلام ده".

 

فيلم الملحد .. وفي وقت سابق قال أحمد السبكي في تصريحات خاصة لـ "مصر تايمز" : "ممكن جدا فيلم الملحد يتعرض في ميعاده الأساسي في حالة لو اتحلت مشكلة الصوت في الفيلم هيتعرض إن شاء الله يوم الأربعاء".

 

فيلم الملحد .. جدير بالذكر، أن أحمد السبكي قال في تصريحات سابقة  لـ "مصر تايمز" : "الفيلم اتأجل لظروف فنية مش علشان حد بيتكلم، أنا معايا التراخيص بس أنا أجلت الفيلم علشان الانتهاء من بعض اللمسات الفنية في المونتاج والمكساج الخاص بالفيلم".

 

فيلم الملحد .. بينما علق إبراهيم عيسى مؤلف فيلم "الملحد" على الجدل المثار حول الفيلم وذلك بعد وجود اتجاه لمنع طرح الفيلم في دور العرض السينمائية.

 

فيلم الملحد .. نشر إبراهيم عيسى صورة لمشهد مكتوب من سيناريو الفيلم على صفحته الرسمية عبر منصة "إكس" وعلق قائلا : "مشهد من سيناريو فيلم الملحد".

 

 

فيلم الملحد .. قال طارق الشناوي في تصريحات خاصة لـ"مصر تايمز": مفيش ورقة رسمية بتقول فيه منع ولكن فيه تأجيل بورقة غير رسمية، لأن الورقة الرسمية الوحيدة المعتمدة هي قرار الرقابة بأن يوم 13 العرض الخاص و يوم 14 العرض العام ولكن ده محصلش".

 

فيلم الملحد .. وأضاف:"أنا بعتقد أن هناك تعليمات شفهية بعدم العرض تلقاها المنتج ولأن هو يهمه إنه ميعملش يعني شوشرة أو مشاكل حول فيلمه هو صامت إلى حين تأتي له تعليمات أخرى تقوله اعرض مفيش مشكلة، مؤكد أن ده قرار خاطئ".

 

فيلم الملحد .. وصرح: "ويجب إن الدولة طالما أعطت موافقة رسمية ومعتمدة إنها لا تتراجع ولو حتى التراجع ده شفوي شفهي مكانش بوثيقة ولكن واضح إن أحمد السبكي ميقدرش يعرض أدبيا حتى الآن، وأنه في الانتظار أن يتلقى إشارة شفهية أخرى تقوله اعرض، ولكن في كل الأحوال ده موقف يعني متراجع جدا عما ينبغي أن يكون، والمفروض أن تعرض جميع الأعمال مؤكد أن لا يوجد عمل فني تسمح بيه الرقابة وهو يروج للإلحاد، مستحيل ده يحصل ولكن ممكن تسمح لعمل فني يقدم شخصية الملحد ده وارد وده غالبا اللي موجود في الفيلم، وأنا مع إنك تقدم الشخصيات طالما لا تروج لفكرها، أتمنى إن إحنا نتغلب على المأزق ده ونعرض الفيلم".

 

فيلم الملحد .. علق الناقد السينمائي الكبير عصام زكريا ومدير مهرجان القاهرة السينمائي الدولي على الأزمة المثارة حول فيلم الملحد وذلك بعد تردد أنباء حول اتجاه لمنع عرض الفيلم في دور العرض السينمائية بمصر وذلك عندما قال في تصريحات خاصة لـ "مصر تايمز" : "أنا مقدرش أقول أي تخمينات أو توقعات لأن كل حاجة وارد إنها تحصل يعني يمكن يكون المنتج بيعمل دعاية للفيلم ويمكن يكون حصل تعليمات شفهية ويمكن يكون الرقابة قالتلهم لا استنوا شوية، أنا معنديش معلومة مؤكدة ومقدرش أبني تخمينات لأن معنديش معلومات".

 

فيلم الملحد .. وأضاف : "الناس اللي بتهاجم الفيلم من غير ما يشوفوه دي ناس تافهة والموضوع كله مبني على توقعات واستنتاجات إن الفيلم اسمه الملحد يبقى ملحد، دي ناس متخلفة عقليا، يعني هو شافوا الفيلم علشان يتكلموا".

 

فيلم الملحد .. وصرح : "دي ناس قاعدة مستنية أي حد من صناع الفيلم يقول أي حاجة علشان يهجموا عليه، وللأسف إذا كان فيه استجابة من المنتج أو الرقابة أو الأجهزة كرد فعل على الناس دي، يبقى في الحقيقة ده يبقى شئ سئ جدا ويستاهلوا اللي يجرالهم، لأن الناس دي متستحقش غير التجاهل".

 

فيلم الملحد .. وأوضح : "دي ناس جاهلة وقاعدة طول الوقت مستنية تعمل أي معارك وهمية لأجندات في دماغها، وعلاج الناس دي التجاهل مش إن أنت تاخد برأيهم وتعملهم حساب في الحياة أصلا، وطول ما أنت عامل حساب للناس دي أنت اللي خسران، وده كل اللي أقدر أقوله".

 

فيلم الملحد .. واختتم : "طول ما أنت بتعمل حساب لشعب السوشيال ميديا المتخلفين واللجان المطلوقة على الناس في السوشيال ميديا، طول ما أنت بتخسر"

 

فيلم الملحد .. أعلنت محكمة القضاء الإداري بمجلس الدولة عن تحديد موعد النظر في دعوى سحب تراخيص فيلم "الملحد" وذلك في يوم 24 أغسطس الجاري بعد أن أعلن المستشار مرتضى منصور عن رفع دعوى قضائية لسحب تراخيص الفيلم ووقف عرضه في دور العرض السينمائية بمصر.

 

فيلم الملحد .. أثار فيلم "الملحد" ضجة كبيرة وواسعة وذلك فور طرح البوستر الرسمي للفيلم وبدء مرحلة الترويج للفيلم قبل عرضه في 14 أغسطس المقبل في دور العرض السينمائية بمصر.

 

فيلم الملحد .. وتعرض الفيلم للكثير من الهجوم والانتقادات عبر وسائل التواصل الاجتماعي، وقام عدد كبير من رواد التواصل الاجتماعي بتفعيل هاشتاج يدعو الجماهير بمقاطعة الفيلم وعدم مشاهدته فور نزوله، وهذا الهاشتاج يحمل اسم " قاطع فيلم الملحد".

 

فيلم الملحد .. ويعد الفيلم من بطولة أحمد حاتم ومحمود حميدة وحسين فهمي ونجلاء بدر وشيرين رضا وصابرين، ومن تأليف إبراهيم عيسى، وإخراج ماندو العدل.

 

فيلم الملحد .. تدور الأحداث في إطار درامي، حيث يتناول العمل قضية التطرف الديني والإلحاد التي تصيب الشباب وتنتشر بينهم، وتأثير انتشار مثل هذه الظواهر على الأفراد والمجتمع.