الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

إيناس الدغيدي المساكنة.. كيف كانت آراء نجوم الفن حول هذه الظاهرة

الأحد 01/سبتمبر/2024 - 02:19 م
إيناس الدغيدي المساكنة
إيناس الدغيدي المساكنة

إيناس الدغيدي المساكنة .. تصدرت إيناس الدغيدي محرك البحث جوجل" خلال الساعات الماضية وذلك بعد تصريحاتها الأخيرة حول ظاهرة المساكنة حيث صرحت بأنها خاضت تجربة المساكنة قبل الزواج . 

 

إيناس الدغيدي تتصدر التريند بسبب المساكنة

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. علقت إيناس الدغيدي قائلة : "عمري ما اتجوزت عرفي، لكني عشت المساكنة مع جوزي قبل ما أتجوزه أكيد، لأني قعدت تسع سنين بحبه، ومش فاكرة المساكنة كانت كام سنة بالظبط" . 

 

آراء نجوم الفن في ظاهرة المساكنة 

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. والجدير بالذكر بأن إيناس الدغيدي ليست الوحيدة التي تحدثت عن ظاهرة المساكنة ولكن هناك العديد من نجوم الفن كانوا قد أبدوا رأيهم حول هذه الظاهرة . 

 

إليسا 

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. كانت إليسا قد ظهرت في وقت سابق ببرنامج "بيت السعد" تقديم الفنانين عمرو سعد وأحمد سعد و تحدثت إليسا عن رأيها في موضوع المساكنة قبل الزواج، موضحة أنها ليست ضد الفكرة لكنها ترفض فعل ذلك، معلقة: "شايفاها عادي.. بس أنا عمري ما عملت كده".

اليسا 

كريم فهمي

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. وكان كريم فهمي قد قال في تصريحات تليفزيونية عن تجربة المساكنة : "بكره المجاهرة بالمعصية ومش هعمل نفسي متدين، وممكن أكون بعمل حاجات غلط بس مش لازم أقولها على الهوا، و80% من الشباب أكيد عدوا بالمرحلة دي، وأنا طبعا كنت منهم وأنا في سن أصغر" . 

 

محمد عطية

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. كما صرح محمد عطية بتأييده لظاهرة المساكنة لاقتناعه بارتفاع نسبة الطلاق بسبب وجود عدم توافق في الحياة الزوجية . 

 

مايا دياب 

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. أعلنت مايا دياب في تصريح مفاجئ لها بأنها بالفعل خاضت تجربة المساكنة مع زوجها الأول كما صرحت بأنها فترة مهمة للغاية قبل الزواج لاتخاذ خطوة الزواج لأنها ساعدهما في التعرف على بعضهما البعض . 

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. قالت المخرجة إيناس الدغيدي خلال تصريحات إعلامية، أنها لم تفكر في الحرام طيلة حياتها موضحة: مفكرتش في الحرام كتير، ومش حطاه التارجت بتاع حياتي، لأني لو فكرت وقلت حرام حرام، مكنتش عملت أي حاجة في حياتي.

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. وأضافت : "الناس شايفني عملت الحرام أكبر بكتير من اللي أنا عملته لأن أفكاري وجرأتي أدت انطباع غير شخصيتي الطبيعية خالص، لكن أنا مش بشرب خمرة ولا سجاير وعلاقاتي مظبوطة ومناسبني سنًا وعقلًا ومش بعمل علاقة من تحت الترابيزة، وممكن أدخل علاقة الناس تشوفها حرام لكن أنا بشوفها عادية طالما فيها صدق وحب واهتمام، وما بحاسبش روحي بالحلال والحرام، وأفكاري الجريئة ظلمتني زمان وقدرتني النهارده لأن اللي بيتعمل أكتر بكتير من اللي قلته" . 

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. وأكدت إيناس الدغيدي أنها متصالحة مع عمرها، مشيرة إلى أنها تبلغ من العمر 70 عامًا، مردفة: "سعيدة جدًا، وسن السبعين سن جميل، ومش حاسة باختلاف ولا حاسة إني كبرت ولا تعبت، ولسه مش بشوف خط النهاية اللي هو الموت، ودايمًا عندي حتة خيالية لكل شيء وشايفة الموت حياة فيها جمال ومش خايفة منه، لأن هو أكثر هدوء وسلامًا وروحانية وحاجة مش عارفاها وأنا بحب أكتشف كل حاجة في الحياة، ويمكن أنا الوحيدة اللي هتموت وترجع تقول حصل إيه"

 

 

إيناس الدغيدي المساكنة.. وبسؤالها عن إذا كانت تعيش قصة حب الفترة الحالية قالت: "مقدرش أعيش من غير حب، وممكن أحب شخص شايفاه أنه يصلح أني أحبه وهو مش مديني كل المعطيات بتاعة الحب، ويا رب ميدينيش علشان أفضل أحبه، يعني موجود لكن مفيش تعاطي بينا وبين بعض".