الجمعة 27 سبتمبر 2024 الموافق 24 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

فيدرا : الكلاب كانت سبب في حفاظي على صلاة الفجر

الأربعاء 25/سبتمبر/2024 - 11:47 م
فيدرا
فيدرا

صرحت الفنانة فيدرا مؤخرا حول سبب التزامها بالصلاة مؤكدة أن هناك مواقف جعلتها تقرر الحفاظ على أداء صلاة الفجر . 

 

وقالت فيدرا خلال تصريحات تليفزيونية : "كنت بصور في إعلان لشركة كبيرة من إخراج شريف صبري، ووقت الأكل شفت راجل سايب الأكل وبيصلي.. وقتها حسيت بسلام وقلت عاوزه أصلي"

 

وأضافت : "أنا عندي كلاب، ومرة راجل قالي أنتي عندك عكوسات علشان الكلاب، ووقتها كان عندي مشكلة مبعرفش أصحى لصلاة الفجر، وبعدها لمدة أسبوع كل يوم الفجر كلاب الشارع اللي أنا بأكلها تهوهو تحت الشباك، فألاقي الكلاب بتصحيني الفجر، فأصحى وأتوضى وأصلي وأقولهم شكرا عشان صحتوني" . 

 

وفي وقت سابق، وكشفت فيدرا تفاصيل تصالحها مع الفنانة دينا، بعد أزمة زواجهما من المخرج الراحل سامح الباجوري، حيث قالت في تصريحات تلفزيونية، أن الصلح تم خلال تصوير فيلم العميل صفر، حيث جاءت دينا إليها وقالت لها: متزعليش مني، لتبدأ بذلك صفحة جديدة بينهما بعد سنوات من التوتر.

وأعربت فيدرا عن احترامها لشخصية دينا، واصفة إياها بأنها أطيب منها وأنها عفوية لدرجة أنها أحيانا قد تقول أمورا دون حساب للعواقب، مضيفة: اكتشفت أن دينا قوية جدا، ومهما حاولت الحياة تضغط عليها، بتفضل واقفة على رجليها.

تعود الأزمة بين فيدرا ودينا إلى زواج الأخيرة من المخرج سامح الباجوري، بعد مرور ثلاث سنوات من طلاقه من فيدرا، على الرغم من هذا، أوضحت فيدرا أن الأزمة لم تكن بسبب الزواج بحد ذاته، بل بسبب العلاقة المقربة التي كانت تجمعها بسامح بعد الطلاق . 

 

جدير بالذكر، طالبت الفنانة فيدرا، متابعيها بالاستمرار في دعم ومساندة أهالي غزة، وتقديم المساعدات المادية والإغاثية لهم، في حربهم ضد العدو الإسرائيلي.

 


ونشرت فيدرا فيديو، عبر حسابها الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام،:" الوضع في غزة كارثي، إحنا تعبنا من كم العذاب اللي بنشوفه، والقهر وقلة العدل والظلم، والقتل والذبح".

 

 

تابعت:" لكن لازم نفضل نتكلم ونوعي الناس، العالم بيتغير وعشان يتغير بياخد وقت، إحنا بنعمل اللي علينا ولازم نوصل صوت الفلسطينيين، الله أعلم أخرتها إيه".

 

 

ومن جانب أخر ، دعمت فتاة حديث الفناتة فيدرا بعد انتقادها لأماكن مصلى السيدات ، قائلة بمناسبة الفيديو المنتشر للفنانة فيدرا عن مصلى السيدات أحب أشارك تجربتي في مصلى أركان بالشيخ زايد.

 

 

وتابعت ،" لما رحت أصلي هناك الأسبوع الماضي غير انه موجود في البدروم حيث لا يوجد تكييف ولا تهوية جيدة قوبلت برائحة لا تتطاق لدرجة ان احنا معرفناش ندخل الا بعد ما غطينا أنوفنا مما ينم عن مستوى النظافة المتردي و عدم الاهتمام.. عيب ان مكان برونق و سمعة أركان يجي عند بيت ربنا و يبقى الاهتمام بالمنظر ده".

 

 

وكانت الفنانة فيدرا، قد قالت خلال فيديو نشرته عبر صفحتها بموقع التواصل الاجتماعي انستجرام: "أنا عندي سؤال.. احنا طبعا عارفين إن في الجامع الستات بتصلي بعيد عن الرجالة وبنبقى منفصلين، بس هو السؤال اللي أنا مش لاقية ليه أي رد.. هو ليه دايما المصلى بتاع الستات صغير ومكتوم ومقفل بحواجز ومدخله جانبي كده زي ما يكون مثلا مدخل باب المطبخ".

 

 

وأضافت: "احنا ليه بنتعامل كدة؟ احنا ليه بنتعامل معاملة المواطن الدرجة التانية؟ يعني ليه المصلى بتاعنا ميبقاش يشرح؟ ليه المصلى بتاعنا ميبقاش مدخله حلو وجميل زي مدخل مصلى الرجالة؟ ليه ده مش متحقق للست؟ ليه أنا كمسلمة داخلة أصلي أتعامل معاملة مواطن درجة تانية؟".