الإثنين 30 سبتمبر 2024 الموافق 27 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

نجوى فؤاد: بدأت الرقص من هنا وربنا اداني نجاح أكثر ما أستحق

الإثنين 30/سبتمبر/2024 - 07:50 م
نجوى فؤاد
نجوى فؤاد

أحدثت الفنانة نجوى فؤاد حالة من الجدل خلال الساعات الماضية عبر وسائل التواصل الاجتماعي وذلك بعد تصريحاتها عن الرقص وهروبها من المنزل وهي تبلغ من العمر 13 عاما . 

 

تصريحات نجوى فؤاد 

 

كشفت نجوى فؤاد في تصريحات تليفزيونية قائلة : "هربت من أبويا عشان كان هيجوزني وأنا عندي 13 سنة، جيت أدور على شغل في القاهرة اشتغلت في مكتب شوية وقولت للراجل أنا من اسكندرية وأمي فلسطينية واديته دمعتين عشان يحن عليا شوية" .

 

وأضافت : "قالوا لي تعرفي ترقصي قولت له أنا بموت في الرقص، أنا كان هوايتي الرقص، وكان جنب بيتنا سينما كنت بهرب وأروح أحضر الأفلام وكان فيه ثراء كبير في الفيلم الاستعراضي شافني وأنا برقص وقال هشغلك راقصة، واشتريت أول بدلة بربع جنيه" . 

 

وأوضحت : "بدأت الرقص من هنا وربنا قالي وفتحنا لك فتحا مبينا الحمد لله ربنا اداني نجاح اكتر ما استحق واداني حب الناس" .

 

جدير بالذكر، تصدرت الفنانة نجوى فؤاد تريند مواقع التواصل الاجتماعي ومحركات البحث خلال الساعات الماضية، بعد حديثها عن إمكانية ارتدائها  الحجاب، إذا توفر لديها مرتب شهري يكفيها.

 

وقالت نجوى فؤاد خلال تصريحات تليفزيونية: "أوافق ألبس الحجاب، لو اتوفرلي مرتب شهري أعرف أفتح منه بيت كويس".

 

حلت الفنانة نجوى فؤاد ضيفة على الإعلامي العراقي نزار الفارس الذي يعرض عبر قناة دجلة، وخلال اللقاء أجابت نجوى فؤاد على أسئلة نزار الفارس ومنها سؤال «كم تحتاج في الشهر من أموال يدفعها هو لها حتى ترتدي الحجاب؟».

 

ومن ضمن تصريحاتها، أن مطربها المفضل النجم تامر حسني، فهي تفضل الاستماع للهضبة عمرو دياب.

 

كما تحدثت أيضاً عن الرقص الشرقي، وقالت إنه فن موجود منذ زمن الفراعنة، وعندما سألها مقدم البرنامج عن رأيها في تصريحات الإعلامي تامر أمين عن أن الرقص ليس فنا، أجابت: "الرقص الشرقي فن غصب عن رأيه هو".

 

وفي وقت سابق، كشفت الفنانة نجوى فؤاد عن حوار دار بينها وبين الشيخ متولي الشعراوي حول الرقص، مبينة سبب اعتزالها.

نجوى فؤاد: "مرة سألت الشيخ الشعراوي، كنا في طائرة واحدة عائدين من الغردقة، وسألته هو الرقص حلال ولا حرام، قال لي لو حرام أو حلال، مكنش ربنا فتح لك السكة دي، ومكنش نجحك فيها، هو اللي قسم لك كدة، الحساب بقى عنده".

وتابعت: هو قال لي لا أقدر أقول لك حرام أم حلال، لكن ربنا فتح لك الطريق دا عشان تاكلي عيش منه، محرمش ومحللش، ولكن قال لي في حساب عند ربنا بقى، وأنا ماعملتش حاجة عشان اتوب.

 

وأضافت نجوى فؤاد: أنا اعتزلت الرقص عشان حاجة بسيطة جدا، وأنا واقفة على المسرح بعرض "قمر 14"، كان بيقول لي "الأساتوك دا" وانا معرفش يعني إيه الاساتوك دا، وقفت الموسيقيين وسألتهم إيه الاساتوك يا جماعة وقالوا لي غنوة شعبية، قولت هنقارن الأغنية الشعبية من موسيقار الأجيال بالأساتوك؟ رحت قافلة الستارة بايدي مع إنها الكترونية، وقعدت على الأرض وقلت خلاص، وخليت كل الفرقة تلم فساتيني، وكل ما يخصني، ومليت عربيتين صغيريت وروحت، ولن أعود أبدا للرقص بعدها.