الجمعة 18 أكتوبر 2024 الموافق 15 ربيع الثاني 1446
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

إيهاب عبدالعزيز: خالد الصاوي مش هيقدر يعوض غياب فتحي عبد الوهاب في المداح 5 (خاص)

الجمعة 18/أكتوبر/2024 - 01:03 ص
الناقد إيهاب عبد
الناقد إيهاب عبد العزيز

علق الناقد السينمائي إيهاب عبد العزيز على قرار الفنان فتحي عبد الوهاب اعتذاره عن الجزء الخامس من مسلسل المداح في رمضان 2025، وذلك بعد النجاح الجماهيري الهائل الذي حققه في الجزء الرابع في رمضان الماضي.

 

وقال إيهاب عبد العزيز في تصريحات خاصة لـ"مصر تايمز" إن الجزء الخامس من مسلسل المداح في رمضان 2025، سوف يتأثر نتيجة غياب فتحي عبد الوهاب، معلقًا على انضمام الفنان خالد الصاوي للقيام بدور النجم فتحي عبد الوهاب في الجزء الجديد: الخوف من تأثير صحة الصاوي ولياقته الجسدية على أداء دوره، بينما لا خوف من موهبة الفنان".

 

تعليق إيهاب عبد العزيز على اعتذار فتحي عبد الوهاب عن المداح 5 وانضمام خالد الصاوي

 

وأضاف: "مبدئيا مسألة تأثر الجزء الجديد بغياب فتحي عبد الوهاب بنسبة كبيرة هذه المسألة مفيهاش كلام لأن هو كان عامل شغل جامد جدا والدور صعب". 

 

وأوضح: "خالد الصاوي نجم كبير جدا وممثل قوي جدا ومحدش بيشك ولو لحظة في موهبته الجبارة، ولكن القصة هنا في تحدي العمر نفسه، يعني الخوف من العمر واللياقة الجسدية والصحية هل هتساعده على أداء الانفعالات، على حسب الدور؟" . 

 

ويكمل: "أول حاجة لازم نعرفها إن الحكم دايما بعد المشاهدة، ولكن على حسب الدور يعني إحنا مينفعش نقول لازم نحكم بعد ما نشوف، ولكن لو هيلعب نفس الدور بتاع فتحي عبد الوهاب هنا التحدي قدام خالد الصاوي، هيكون صعب والخوف من تأثير صحته ولياقته الجسدية على أداء دوره، ولكن احنا معندناش خوف من موهبة خالد الصاوي" . 

 

وتابع: "يعني المشاكل الصحية اللي مر بيها خالد الصاوي أثرت بنسبة على قدراته الفنية كممثل، بس إحنا بنقارن بينه وبين فتحي في لياقته الصحية وكل حاجة علشان كدة ظهر الموضوع ده، ف إحنا هنشوف هل صحته هتأثر على أداء دوره ولا لا" . 

 

واستكمل: "أنا توقعاتي إن خالد الصاوي مش هيقدر يعوض غياب فتحي عبد الوهاب لأني متخوف من الناحية الصحية والجسدية لخالد الصاوي، وإحنا نتمنى إن الصاوي يعوض غياب عبد الوهاب يعني وارد.

 

وأضاف: "ولما خالد الصاوي كان عمل الفيل الأزرق ده حاجة تدعو للتفاؤل بس الفيل الأزرق كان في 2014، مكانش لسه عنده مشاكل صحية، فأنت كدة عندك 10 سنين فرق، في الـ 10 سنين ده هو تعب فيهم ومر بعملية كبيرة والكلام ده كله، ف الخوف من هنا، إحنا علشان كدة الموهبة مفيهاش شك 1% ، ولكن القصة في القدرة النفسية والصحية" . 

 

انضمام خالد الصاوي للمداح 5 

جدير بالذكر، كشف الفنان خالد الصاوي عن حقيقة مشاركته بالجزء الخامس من مسلسل "المداح" الذي من المقرر عرضه في السباق الرمضاني القادم 2025، كما كشف أيضا عن موعد بدء تصوير المسلسل . 

 

قال خالد الصاوي في تصريحات خاصة لـ"مصر تايمز": "مؤكدا تعاقده رسميا على الجزء الخامس من المسلسل". 

 

أما عن تفاصيل دوره بالمسلسل قائلا: "مش هحكي عنها دلوقتي خالص لأنه الشغل لسه بيتكتب ومش من حقي إن أنا أتكلم عنها دلوقتي، ده حق المخرج". 

 

وصرح عن موعد بدء تصوير المسلسل: "على أول شهر 11 إن شاء الله" . 

 

مسلسل المداح 5 

لا يزال الجمهور يترقب بقوة عرض الجزء الخامس من مسلسل "المداح"، وذلك بعد النجاح الهائل الذي حققه أجزاءه السابقة خلال السنوات الماضية، وبعد الضجة التي أحدثها الجزء الرابع خلق حالة من الفضول لانتظار الجزء الخامس، ويعد المسلسل من تأليف أمين جمال ووليد أبو المجد وشريف يسري، وإخراج أحمد سمير فرج. 

 

مسلسل المداح 

عرض الجزء الرابع من مسلسل "المداح" في السباق الرمضاني الماضي وحقق المسلسل نجاحا هائلا طوال فترة عرضه، وشارك في بطولة المسلسل كل من حمادة هلال وفتحي عبد الوهاب وهبة مجدي وخالد سرحان وحنان سليمان ودنيا عبد العزيز ودياب وحمزة العيلي وأحمد خالد صالح وسهر الصايغ ومحمد عز ومي سليم، ومن تأليف أمين جمال ووليد أبو المجد وشريف يسري، وإخراج أحمد سمير فرج.
 

في الفصل الجديد من أسطورة المداح، يجد (صابر) نفسه في حرب ضارية، تشتعل نيرانها بينه وبين الجن، حيث يبدأ فصل جديد من الصراع حين يلبي هو وصديقه (سميح) نداء استغاثة لعائلة صعيدية.