الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

مبروك عطية بعد واقعة منع كشرى" التحرير" دخول سيدة مسيحية: بلاش نفتي فى الدين

الخميس 14/أبريل/2022 - 01:45 ص
مبروك عطية
مبروك عطية

علق الدكتور مبروك عطية ، أستاذ الشريعة الإسلامية بجامعة الأزهر ، على واقعة منع سيدة مسيحية من دخول محل كشرى فى نهار رمضان قائلا " المسلمين المفروض يبدأوا من القرآن فهو الأصل الأصيل للشريعة الإسلامية.. وربنا بيقول فى القرآن لو شاء ربك لآمن من فى الأرض جميعاً.. وبالتالى إختلاف المذاهب والأديان مشيئة الله".

وتابع فى لقاء مع الإعلامي شريف عامر ببرنامج " يحدث فى مصر" ، " اهدأ وبلاش تفتي وإنت منفعل وتلاقي اللى بيتكلم فى الصلاة مش بيصلي واللى بيتكلم فى الصوم مش بيصوم وهناك حملة مدروسة دراسة خايبة لإثارة القلق والاضطراب وفى ناس لا بتفهم كتاب ولا بتفهم سنة.. ما اللى يفطر يفطر واللى يصوم يصوم .. فى إيه؟".

وضرب مبروك عطية مثلا قائلا" لو واحد مسلم شغال عن حد غير مسلم والمسلم صايم فا هل مش هيديى الدواء لغير المسلم ولا هيجبله الشاي ولا هيأكله علشان هو صايم"، مؤكدا أن  المسلم الذي يخلص في خدمة غير المسلمين أثناء نهار رمضان ويقدم لهم الطعام والشراب له ثواب على ذلك.

وأغلق حي شرق مدينة نصر، محل "كشري التحرير" في 7 شارع عباس العقاد لإدارته بدون ترخيص، مشيرا إلى أن عمال الغلق جاءت في إطار تكثيف الجهود اليومية المبذولة لغلق المحلات التجارية المخالفة.