الإثنين 03 يونيو 2024 الموافق 26 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
عاجل

إصابة المخرج الكبير يسري نصر الله بفيروس كورونا

الأحد 03/يناير/2021 - 08:04 م
المخرج يسري نصر الله
المخرج يسري نصر الله

أعلن المخرج الكبير يسرى نصر الله، إصابته بفيروس كورونا المستجد، بعدما أثبتت التحاليل والمسحة الطبية التي أجراها بإيجابية "كوفيد-19".

وكان  "يسري" قد أعلن في الأيام الأخيرة الماضية أنه يعانى من أعراض فيروس كورونا، الأمر الذى تطلب منه إجراء بعض التحاليل للاطمئنان على صحته.

وفي نفس السياق، نعى المخرج يسري نصر الله، اليوم السبت، الكاتب وحيد حامد، بكلمات مؤثرة، والذي رحل عن عالمنا منذ ساعات قليلة، عن عمر يناهز الـ76 عامًا.

وكتب يسري، قائلاً: "مفيش كلام يقدر يعبر عن إحساسي بخسارة وحيد حامد، حزن؟، أكيد، بس هي حاجة بتتجاوز الإحساس بالحزن، زي فقدان بوصلة أو فقدان توازن، واحد كان بيديني إحساس بالقوة لما يكتب فيلم أو مسلسل ويتعمل وألاقي فيه كل اللي بيوجعني ويوجع ناس كتيرة، وألاقي الموهبة المهولة اللي بيحكي بيها الحاجات دي، ويبقى مبهج، وذكي، ولامع، ودمه خفيف، حاسس بالدنيا وحاسس بالناس".


وأضاف: "واحد وَفِي لأصدقائه، ووفي لكل الناس اللي حبت أعماله ومواقفه، واحد دخل في وجدان الناس بموهبته وفنه، وغصب عن أي حد كان وحيد بيلاقي الطريقة اللي شغله وفنه يشوف النور، فنه وموهبته وكرمه عملوله أصحاب كتار جدا، وعملوله أعداء طبعا، كان بيعرف يسحقهم، أو على الأقل يحيِّدهم بفروسيته".

واختتم كلامه: "وحيد يمكن آخر واحد من الفنانين والمثقفين الكبار اللي موهبتهم وإحساسهم بالناس كانت أقوى من أي قمع، نوع من الفنانين اللي عاش زمن فيه الموهبة والفروسية يتعمل لهم ألف حساب، زمن كان لسه بيشوف وبيسمع، مع السلامة ومعاك كل الحب يا وحيد، يا أستاذ وحيد حامد".