الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

تعمدت إصابة صاحبتها فكافئها اتحاد الدراجات بالمشاركة فى الأولمبياد.. شهد سعيد تثير الغضب

الأربعاء 10/يوليو/2024 - 11:35 م
شهد سعيد
شهد سعيد

تسبب ظهور شهد سعيد،  لاعبة منتخب مصر للدراجات في الصور الرسمية للبعثة المصرية المشاركة في أولمبياد باريس 2024 ، صاحبة واقعة سحل زميلتها جنة عليوة وإصابتها بشكل خطير ، فى حالة غضب لرفض تمثيلها لمصر ومشاركتها فى البعثة الرسمية.

 

من جانبها قالت وزارة الشباب والرياضية في بيان، إنها غير منوطة بتحديد أسماء اللاعبين المشاركين في الأولمبياد من عدمها، والأمر يعود إلى اتحاد اللعبة ومن ثم الاتحاد الدولي للعبة.

 

وتعود أحداث الواقعة إلى بطولة الجمهورية التي أقيمت في أبريل الماضي، عندما وقع صدام قبل الأمتار الأخيرة من خط النهاية بين جنة عليوة وشهد سعيد، أصيبت على إثره اللاعبة جنة باشتباه في ارتجاج في المخ مع كسور في الضلوع.

الواقعة 

وفرض اتحاد الدرجات عقوبات على اللاعبة تضمنت الإيقاف لمدة عام وغرامة، ثم عادت للمشاركة، كما يحدث مع لاعبي كرة القدم بعد العقوبات، ومشاركتها هو أمر فني يعود إلى اتحاد اللعبة وليس الوزارة.

 

وتقدمت لاعبة المنتخب الوطني للدراجات سابقًا حبيبة عليوة، الشقيقة الكبرى لجنة، ببلاغ للنائب العام ووزارة الشباب والرياضة تتهم فيه شهد سعيد بمحاولة القتل العمد، ما أدى لاحتجازها وعرضها على النيابة العامة، التي بدورها أخلت سبيلها لاحقًا.

 

وكانت شقيقة جنة عليوة الكبرى، حبيبة، خرجت لتتهم خلاله شهد سعيد بتعمد إيذاء شقيقتها.

 

وكتبت حبيبة عليوة عبر حسابها على موقع الصور الشهير إنستجرام": كل الناس اللي متابعة الدرجات عارفة يعني ايه النادي المعتاد يكسب في البنات يخسر كأس البطولة، بعد الخسارة في فردي ضد الساعة وفرق ضد الساعة والتشكيك في قدرات لاعبة دولية كانت في المنتخب و اتقال ان في ماتور في العجلة، مش ان ممكن يكون في مكسب وخسارة عادي وأن الفرق اصلا 16 ثانية، حكام البطولة كلها كانوا بيفكوا العجلة عشان يشوفوا الموتور، ونفس الحكام سابوا جنة علي الأرض، ومحدش عملها من باب الواجب يتصل يعبرنا يشوف حصل فيها ايه".


وأضافت: شهد كانت الطبيعي تيجي تشوف منافستها بعد ما وقعتها بس ده يبين إنها كانت متعمدة، جنة جالها كسر في الكتف يتعالج في أكثر من 45 يوما على الأقل وفقدان مؤقت في الذاكرة وكدمات في جسمها كله وتشنجات، جنة بتموت من الوجع".


وأضافت: شهد في القسم بتضحك ومش فارق معاها إن في واحدة كانت هتموت وكانت (بتتوج) عشان هي عملت المطلوب إن نادي أكتوبر ميتحسبش لية ميدالية فرق، شهد بصحتها وجنة ولا إحنا عارفين ننام، شهد منزلش منها دمعة واحدة حتى على البنت".


واختتمت: بس كل الناس حكام مدربين منظمين يناموا عادي ومحدش حاسس حاجة وكمان كام شهر نطلع نقول بطلة أولمبياد